Pressbild: Bergens våg (1834)
Fotograf: Dag Fosse
KODE 2 konstmuseum: Utställning till 2018-10-07
Vägbeskrivning: Rasmus Meyers allé 3, Bergen
Digitalt: KODE 2 konstmuseum
Den berömda norska målaren Johan Christian Dahl föddes 1778 i sjöfartsstaden Bergen som under medeltiden varit residensort för landets kungar. Johan Christian växte upp under enkla men ordnade omständigheter i en barnrik fiskarfamilj och var äldsta syskonet. I skolåldern fick han undervisning i hemmet av Domkyrkans klockare A. Kierumgaard. Det talades tidigt om att även Johan Christian, med sitt goda läshuvud, skulle bli en kyrkans man och latinare. Intresset för bildskapande blev dock för starkt. Tanken på prästyrket övergavs till förmån för de första teckningslektionerna hos den svenska läraren A. S. Porath. Johan Christian var då endast tretton år. Vintern 1803 började han som lärling i konstnären Johan G. Müllers ateljé. Där fick han snart krävande uppdrag som figurmotiv på dörröverstycken eller teaterdekorationer. När Johan C. Dahl sex år senare fick gesällbrev som dekorationsmålare hade han vuxit ur sitt gebit. Hans konstbegåvning hade blivit alltför uppmärksammad och det stod klart att han var ämnad till något större.
Under åren som lärling fick Johan C. Dahl även betydande undervisning i teckning av konstnären Johan F. Dreier. Liksom Müller arbetade Dreier i gränslandet mellan skapande och hantverk, då var detta snarare regel än undantag. Senare klev ännu en mentor in i Dahls liv, lektorn Lyder Sagen. Sagen ledsagade Dahl genom konstens litteratur och skandinavisk historia. Sagen betraktade Dahls konstnärskap så löftesrikt att han samlade in medel för dennes vidare studier. 1811 blev Dahl elev vid Köpenhamns universitet hos Christian A. Lorentzen och Johannes G. Haas. De nya läromästarnas betydelse bestod främst i djupare förståelse och färdighet. Deras stil var för konservativ för Dahl som inspirerades av danska och holländska storheter som Erik Pauelsen, Jens Juel, Jacob van Ruisdael och Albert van Everdingen. I grannlandet vandrade Johan Christian genom föreläsningssalar och konstsamlingar ut i de flacka landskapen och lät sig förtrollas. “Naturen över allt”/…/, skrev han hem till Sagen. Målaren ville avbilda landskapens karaktär.
Johan C. Dahl blev snart invigd i danska kulturkretsar. Genombrottet som konstnär dateras våren 1815 då hans målningar ställdes ut på Charlottenborgs slott. Utställningen drog namnstark publik och bland andra Danmarks Prins Christian Fredrik beundrade, tillika förvärvade, konstverk. Tre år senare flyttade Dahl ner till Dresden för att verka som fri konstnär. Ett skäl var konflikten mellan Dahls naturromantiska ambitioner och efterfrågan på historiska, ofta moralkodade bildmotiv. Landskapsmåleri tillskrevs låg status i den akademiska miljön. Dahl välkomnades i Dresdens kultursfär, fann en själsfrände i Caspar D. Friedrich och blev omskriven av Karl A. Böttiger. 1820 valdes han in i stadens konstakademi och blev med tiden professor. Med sin intensiva förening av idyll och melankoli influerade Johan C. Dahl den tyska romantiken och blev samtidigt Norges första internationella konstnär. Hans måleri fångade stämningar och berättade om landskapen och dess invånare. Årets stora utställning Naturens kraft följer hans resa.
Johan Christian Dahl
Hemland: Norge, född i Bergen (1788-1857)
Utbildning: Lärlingskap inom dekorationsmåleri, Kungliga konstakademien i Köpenhamn
Kända verk: Utsikt mot Vesuvius, Dresden i månsken, Björk i storm
Representerad: SMK, Nasjonalmuseet, Ateneum, Nationalmuseum
Utmärkelser: Vasaorden, St. Olavs orden, Danebrogorden
Konststil: Nationalromantik